2 jaar na schipbreuk autotransporteur, zwaar werk bijna gedaan

SaveSavedRemoved 0
Deal Score0
Deal Score0

SAVANNAH, Georgia – Twee jaar nadat een vrachtschip langs de kust van Georgia is omgeslagen, is het zware werk om het grootste deel van het schip te verwijderen bijna klaar – hoewel verdere afbraak van het wrak en de definitieve opruiming naar verwachting nog enkele maanden zal duren.

Woensdag was de tweede verjaardag van de kapseizen van het Zuid-Koreaanse vrachtschip Golden Ray, die kort na vertrek uit de haven van Brunswick op 8 september 2019 omsloeg. De bemanning werd veilig gered. Maar het wegslepen van het scheepswrak, inclusief de lading van 4.200 auto’s, veranderde in een langzame en rommelige sloop inspanning.

Ongeveer driekwart van de overblijfselen van het schip is verwijderd sinds november, toen bergingsbemanningen begonnen het scheepswrak in acht gigantische stukken te snijden. Een torenhoge kraan schrijlings op het wrak, met brute kracht om een ​​stuk ankerketting door de romp te slepen als een stompe zaag.

Op woensdag bleven alleen de laatste twee grote secties in het water van St. Simons Island, ongeveer 70 mijl (112 kilometer) ten zuiden van Savannah. De laatste snede om ze te scheiden werd in het weekend voltooid.

Werknemers gebruikten een mechanische kraan om auto’s en SUV’s uit het interieur van een overblijvend gedeelte te halen, om wat van het gewicht te verliezen voordat het de komende dagen op een binnenschip werd geladen, zei Coast Guard Petty Officer 2nd Class Michael Himes, een woordvoerder van de multi-agency bevel over de sloop. Een ander schip wordt voorbereid om het laatste deel van het schip te vervoeren en zal naar verwachting pas over een week klaar zijn.

“Het is duidelijk dat we heel dicht bij het einde van deze wrakverwijderingsfase zijn”, zei Himes. “We zijn vastbesloten om nu net zo veilig te zijn als tijdens de hele reactie. Zo langzaam en soepel en stabiel helpt ons om veilig te blijven.”

Zelfs nadat alle gigantische brokken van het scheepswrak uit het water zijn, zal de berging nog lang niet voorbij zijn.

Ten minste drie delen van het schip, mogelijk vier, moeten verder worden afgebroken in een lokaal dok voordat ze per binnenschip naar een schroothoop in Louisiana kunnen worden vervoerd. Himes zei dat dat enkele maanden zou duren.

Ondertussen zullen bemanningen auto’s en ander puin moeten bergen dat in het water is gevallen toen de Golden Ray in gigantische stukken werd gesneden. Vervolgens moeten ze metalen zeecontainers en stenen verwijderen die rond het gedeeltelijk ondergedompelde wrak zijn geplaatst om het tijdens de sloop te stabiliseren, evenals de gigantische gaasbarrière die rond de locatie is geïnstalleerd om puin op te vangen.

Die opruimingsinspanningen op de plaats van het wrak zullen naar verwachting een maand of twee duren, zei Himes.

“Er is nog een lange weg te gaan”, zegt Fletcher Sams, uitvoerend directeur van de milieugroep Altamaha Riverkeeper, die de sloop van de Golden Ray op de voet heeft gevolgd.

“De meest risicovolle onderdelen, wat betreft nieuwe vervuiling, zijn bijna klaar”, zei Sams. “Zodra ze in staat zijn om deze laatste twee secties op te tillen en op een schuit te zetten, zal ik opgelucht ademhalen.”

Sams en andere natuurbeschermers keken eind juli verbijsterd toe toen olie gutste van een nieuw gescheiden segment van het scheepswrak en vervuilde ongeveer 4 kilometer strand- en moerasgrassen. Het bergingsteam stuurde schoonmaakploegen, maar Sams zegt te vrezen dat er langdurige schade kan zijn. Hij zei dat verschillende lekken in de afgelopen twee jaar hebben geleid tot ongeveer 50 kilometer kustlijn die vervuild is door olie, waarvan een groot deel ecologisch kwetsbaar moeras.

Sams heeft het multi-agency commando dat toezicht houdt op de sloop gevraagd een formele beoordeling uit te voeren om de omvang van de ecologische schade door het wrak vast te stellen. Hij zei dat hem is verteld dat er geen beslissing zal worden genomen totdat de verwijdering en opruiming zijn voltooid.

“Het einde is in zicht”, zei Sams, “maar we hebben nog steeds geen antwoord op hoeveel schade er is aangericht.”

creditSource link

Gp-Classics
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Cameras (0)
  • Phones (0)
Compare