Een icoon ontwerpen, een legende besturen: Akira Teshima & His 22B

SaveSavedRemoved 0
Deal Score0
Deal Score0

Dit is geen verhaal over de door het World Rally Championship geïnspireerde heilige graal van Subarus, de Impreza 22B STI. Het is een verhaal over hoe een 22-jarige eerstejaarsstudent een geluksmomentje kreeg als ontwerper in een klein autobedrijf in Japan, en hielp bij het creëren van een auto die een icoon werd.

Dit is het verhaal van Akira Teshima.

Precies aan het einde van de jaren tachtig betrad Subaru het WRC met zijn nieuwe Legacy-sedan. Het symmetrische AWD-systeem dat aan dit model ten grondslag lag, was oorspronkelijk ontworpen om het Japanse bergachtige terrein, zware sneeuwval en stortregens aan te kunnen, en voor dit doel bleek het betrouwbaar en effectief te zijn. Het was ook het perfecte recept voor een rallyauto.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-6

De kraaiende glorie van de Legacy was een regelrechte overwinning tijdens de Rally New Zealand van 1993 met Colin McRae aan het stuur, maar tegen die tijd had Subaru al een nieuwe en sterk verbeterde basis voor rallyauto’s klaargemaakt voor het seizoen 1994 – de GC8 Impreza.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-21

Van het oorspronkelijke ontwerpteam van Impreza is Akira Teshima vandaag de enige onder de 60. Terwijl hij met hem sprak over het schrijven van dit verhaal, vertelde hij me dat de hoofdontwerper, Hidefumi Kato, nu meer dan 80 jaar oud was en waarschijnlijk niet zou willen zijn verstoord.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-18

Terwijl hij productdesign studeerde aan de Tsukuba University, reed Teshima-san motorfietsen en reed hij een Nissan March Super Turbo, maar diep van binnen begeerde hij naar Lancia’s rally-gefokte Stratos.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-8

Teshima-san is een grote fan van auteur/illustrator Shuichi Shigeno, en vooral van zijn iconische manga Initiële D. Een groot deel van Teshima-san’s leven liep parallel met thema’s en personages uit series: hij groeide op met racefietsen en auto’s op de touges rond Ibaraki, ging daarna door naar racecircuits en bezit een tweedeurs Impreza, net als Takumi Fujiwara’s vader , Bunta. Alsof dat nog niet genoeg was, woont Teshima-san nu in Gunma, Eerste D’s real-world setting.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-13

Veel van de Initiële D serie vond plaats rond de berg Haruna (hoewel de naam werd veranderd in de berg Akina), en in de jaren daarna is dit gebied een mekka geworden voor chauffeurs die de nostalgie van de manga willen herbeleven. Als je hier bij zonsopgang een ritje maakt en je wordt overvallen door een blauwe Subaru, dan is het niet de geest van Bunta Fujiwara – het is waarschijnlijk gewoon Teshima-san die een ritje maakt. Hij is een beetje een legende rond deze delen.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-19

Er was iets heel speciaals aan het zien van deze 22B die de bergwegen van de berg Haruna aanviel, maar ook bizar te weten dat de man die achter het stuur zat eigenlijk een van de oorspronkelijke ontwerpers van de GC8 was. Ik kon niet wachten om het verhaal van Teshima-san te horen.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-36

Natuurlijk vonden we nog een Impreza-eigenaar, die net als de Initiële D verhaallijn, reed in de auto van zijn vader, hoewel niet voor tofu-leveringen.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-15

We stopten toen bij een iconisch Initiële D plaats; herken je het?

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-9

Na de shoot van 22B gingen we terug naar het kantoor van Teshima-san, dat boven een Scandinavische meubelwinkel zit.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-44

Het eerste wat me opviel was de Italdesign Giugiaro ‘Blouson’ Bridgestone-fiets, die dezelfde zilveren verf en rode krijtstreep heeft als de Subaru SVX en Isuzu Piazza.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-55

In 1989 was Teshima-san een van de vier eerstejaars die werden toegelaten tot de ontwerpafdeling van Subaru, iets wat hij omschrijft als een buitengewoon gelukkige doorbraak. Dit was rond de tijd dat de Japanse zeepbeleconomie leegliep en kleine bedrijven zoals Subaru leden.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-35

Sommige van hun oude ontwerpers waren vertrokken of gingen met pensioen, en Subaru had dringend een nieuw model nodig om ze relevant en winstgevend te houden. Bij de Impreza was Teshima-san verantwoordelijk voor de facetten van de exterieurstyling, waaronder de bumpers, lichten, zijspiegels, emblemen, carrosseriebekleding en wielen.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-54
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-57

De GC8 was in de eerste plaats ontworpen voor autosporthomologatie, maar moest ook stijlvol en praktisch zijn om goed te verkopen op zowel binnenlandse als internationale markten. Hij was een allrounder en won in 1992 zelfs een designprijs.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-59

Het was fascinerend om de verhalen van Teshima-san over het ontwerpproces te horen. Verbazingwekkend genoeg kwamen veel van de bepalende, iconische elementen van de GC8 voort uit praktische – zo niet vervelend en beperkend vanuit een ontwerpstandpunt – noodzakelijkheden. Wist je bijvoorbeeld dat de originele ontwerpen voor de Impreza een plat dak gebruikten? Vanwege budget en gereedschap besloot Subaru het zonnedak van de SVX te gebruiken, dus het dak van de Impreza moest convex zijn om het op te vangen. Uiteindelijk was dit gunstig voor mensen als Colin McRae en Richard Burns, omdat het extra hoofdruimte voor hun helmen opende.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-11

Een andere zilveren voering is het ontwerp van de wielkasten van de Impreza. Omdat er zoveel modelvarianten waren, plus drie verschillende carrosserievarianten en talloze fabrieksopties, ontwierp het team de wielkasten voor alle maten en breedtes van wielen. Teshima-san herinnert zich dat er tijdens de modelleringsfase een grote verscheidenheid aan wielen op de auto werd gemonteerd om ervoor te zorgen dat de esthetiek voor alle auto’s goed uitgebalanceerd bleef.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-53
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-28

Ik was geïnteresseerd om te weten waar de inspiratie voor sommige stijlelementen van de Impreza vandaan kwam, en Teshima-san was blij om te delen. Wat de voorbumper betreft, blijkt de luchtinlaatopening even groot te zijn als die van de Lancia Delta. De remkoeling was geïnspireerd op de R32 Nissan Skyline GT-R en de ingebouwde mistlampen waren destijds een interpretatie van de WRC-competitieregels. De zijspiegels waren van hetzelfde ontwerp als op de Legacy, maar Teshima-san heeft ze herzien om ze compacter te maken.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-27
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-25

Aanvankelijk was de Impreza ontworpen als vierdeurs sedan, compact maar ruim en met veel kofferruimte. De wagenversie was een transformatie van de sedan en was bedoeld als avontuurlijk voertuig voor een weekendje weg. Maar de meest begeerlijke, iconische, lichtgewicht en agressief uitgebalanceerde koetswerkstijl – waarop de 22B uiteindelijk was gebaseerd – kwam tot stand omdat stedelingen in de Verenigde Staten een compacte auto nodig hadden voor woon-werkverkeer.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-26

Dat klopt, de tweedeurs coupé-versie is niet ontworpen omdat hij er cooler uitzag of omdat hij lichter was, maar omdat dat was wat de Amerikaanse markt op dat moment nodig had. Bovendien is het in één dag ontworpen. Teshima-san vertelt me ​​dat toen ze erachter kwamen dat ze een tweedeursversie moesten maken, ze letterlijk de deurpanelen van het kleimodel uitwreven en nieuwe erin schraapten.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-60

Teshima-san liet me een aantal fantastische beelden zien van het modelleringsproces en verschillende prototype-carrosserieën van de Subaru-fabriek en het ontwerpcentrum. Helaas mocht ik geen van deze foto’s maken vanwege de naleving van intellectuele eigendomsrechten. Het was zelfs niet de bedoeling dat Teshima-san die foto’s zou hebben.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-33
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-3

Zoals we allemaal weten, deed de eigenzinnige kleine Impreza geweldige dingen, maar hier houdt de directe betrokkenheid van Teshima-san op. Hij realiseerde zich al snel dat de autoproductie en het ontwerp – en vooral bij Subaru en in die tijd in Japan – uiterst conservatief waren en de artistieke expressie van de ontwerpers niet toestonden.

Teshima-san wachtte tot de promotionele publicaties en de release van de GC8 klaar waren en nam in 1992 afscheid.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-45

Maar dit was niet het einde van de samenwerking tussen Teshima-san en Subaru. Hij bleef werken als freelancer en consultant onder Teshima Design, waar hij STI-onderdelen en stylingemblemen produceerde, en lichaamsdelen voor speciale edities van de S-serie.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-48

Tegenwoordig ontwerpt Teshima-san allerlei producten, maar zijn grootste verkopers zijn zijn nogal hippe brilmonturen en golfclubs. De clubs staan ​​in de top drie van bestsellers in Japan en worden gebruikt door professionele golfers over de hele wereld.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-67
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-69

Het is een bitterzoet verhaal van een getalenteerde jonge ontwerper die gefrustreerd raakte en geen contact meer had met het Japanse bedrijfsleven, ook al maakte hij deel uit van het team dat een van de beste basismodellen voor rallyauto’s produceerde die de wereld ooit heeft gezien.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-63
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-72

Desondanks houdt Teshima-san duidelijk van zijn STI 22B en de autosport in het algemeen, en ik denk dat hij oprecht trots is op het werk dat hij bij Subaru heeft verricht.

Nu moet ik alleen nog een frame vinden voor mijn originele Akira Teshima-schets van de legendarische GC8.

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Gp-Classics
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Cameras (0)
  • Phones (0)
Compare