Het Pebble Beach Concours d’Elegance 2021: Dawn Patrol
Monterey Car Week is een van de grootste bijeenkomsten voor autoliefhebbers ter wereld.
Of het nu is jachtsnelheid tijdens RMMR, autospotten door de straten van Monterey, of zelfs zet je bougie op bij The Quail, zult u waarschijnlijk iets vinden dat uw interesse wekt tijdens het evenement dat een week duurt. Maar het uitgangspunt van de week draait om één hoofdevenement: het Pebble Beach Concours d’Elegance.
In de jaren daarvoor heb ik mijn tijd op het Concours doorgebracht met alles en nog wat interessants verspreid over de glooiende heuvels van de Pebble Beach Golf Links. Dit jaar besloot ik het echter anders aan te pakken met mijn berichtgeving door me te concentreren op de auto’s die echt opvielen en indruk op me maakten. Deels omdat het evenement lang niet zo grootschalig was als gewoonlijk, maar ook omdat ik denk dat je de volgende gemarkeerde auto’s en klassen een beetje herkenbaarder zult vinden dan het zien van talloze vooroorlogse machines die een bepaald niveau van prestige, maar daar zou ik persoonlijk niet op in kunnen gaan.
Dat gezegd hebbende, op naar Dawn Patrol.
Dawn Patrol is een traditie die al sinds de jaren 70 plaatsvindt op het Concours d’Elegance. Volgens hun website begon de traditie met Don Williams, die er trots op was de eerste deelnemer op het veld te zijn. Maar tegen het einde van het decennium kreeg hij te maken met andere concurrenten die hem wilden uitdagen, zoals Bob Atwell, die eens om 03.30 uur bij Don’s hotelkamer reed en zijn motor liet draaien om een statement te maken dat hij niet verslagen zou worden. Het was een vriendschappelijke wedstrijd tussen kameraden, die in de loop der jaren uiteindelijk in aantal groeide en nu een van de beste onderdelen van het evenement is. Dus met ongeveer een uur slaap in de boeken, werd ik om 04:00 uur wakker en begaf ik me naar de golfbaan aan zee om in te rollen.
Dit was de eerste keer dat ik besloot om deel te nemen aan Dawn Patrol, maar het wordt vanaf nu zeker een van mijn must-see aspecten van Car Week. Zoals we weten, zijn deze kunstwerken van onschatbare waarde een genot om te zien, maar ze in beweging zien – al is het maar op parkeersnelheid – wekt een ander soort opwinding op.
Over kunst gesproken, deze Ferrari 365 P uit 1966 won mijn hart tijdens de show. Ik kon je niet veel vertellen over de betekenis ervan, maar wat ik kan zeggen is dat deze auto vanuit een ontwerpperspectief ronduit perfect was. De proporties, het strakke ontwerp en laten we die gekke centrale rijpositie niet verwerpen, allemaal zo goed met elkaar verbonden. En het feit dat het niet rood was, maakte het des te beter. Het is alsof iemand een Dino heeft genomen en deze op alle juiste gebieden heeft opgeschaald, waardoor die prachtige rondingen en lijnen worden geaccentueerd tot een wellustig niveau van perfectie.
Zoals opgemerkt in een aantal van onze andere berichtgeving, leek het hoofdthema in de stad dit jaar een viering van de Lamborghini Countach te zijn, en de mensen van Pebble Beach waren zeker toonaangevend met hun tentoonstelling. Van vroege auto’s met smalle carrosserie tot de uiteindelijke vorm vóór de stopzetting, er was een Countach voor iedereen. Mijn persoonlijke favoriet was de paarse auto van Simon Kidston.
Een andere favoriet van mij was deze Ferrari 512 S uit 1969. Omdat het chassis #1004 was, was het de tweede gemaakt van slechts 25 auto’s in totaal, en werd ooit bestuurd door de legendarische coureurs Jacky Ickx en Peter Schetty. Deze 512 S was toevallig ook de winnaar van de Gran Turismo-prijs van dit jaar, waarvan ik zou moeten bevestigen dat hij welverdiend was.
Terwijl er tientallen en tientallen andere interessante auto’s op het grasveld stonden, zal ik de berichtgeving afsluiten met het enige gedeelte dat nogal wat opschudding veroorzaakte onder de aanwezigen – de 917K-klasse. Deze auto’s hebben absoluut geen introductie nodig, omdat ze waarschijnlijk een van de beroemdste groepen raceauto’s zijn die ooit hebben bestaan. En voor een stuk van $ 20 miljoen maakte het zien van 13 van hen samen geparkeerd op één plek het geheel de moeite waard. Van de immer zo beroemde Gulf-auto’s die ooit 224,4 mph op het rechte stuk van Mulsanne reden, tot de minder bekende door Donohue aangedreven 917 Can-Am-auto, het iconische Porsche-model was zeer goed vertegenwoordigd.
Al met al was de Monterey Car Week dit jaar er weer een voor in de boeken. Het is altijd een plezier om naar buiten te kunnen gaan en zoveel mogelijk te dekken, zodat jullie allemaal kunnen genieten, maar ik moet zeggen, niets vergeleken met fysiek aanwezig zijn in persoon. Dus als je een manier kunt vinden om tijd vrij te maken om naar buiten te komen, al is het maar voor een dag, zou ik dat aanmoedigen. Er is geen andere bijeenkomst van een week die de motorsport viert zoals Monterey dat doet. Dus dat gezegd hebbende, hoop ik sommigen van jullie daar volgend jaar te zien.
Dat was het voor mijn verslag van Car Week 2021, maar houd ons in de gaten voor een laatste verhaal van Sara, waar ze de meest betaalbare manieren zal ontdekken om in Monterey te genieten.
Naveed Yousufzai
Instagram: eten met naveed
E-mail: naveed@speedhunters.com
creditSource link