onthulde de Megane E-Tech Electric op de Autosalon van München. Hoewel de specificaties redelijk genoeg lijken, zijn het de veiligheidsfuncties die het meest in het oog springende aspect van dit elektrische voertuig zijn.
De Fireman Access-functie komt voort uit een samenwerking tussen Renault Group en Franse brandweerlieden die al meer dan een decennium teruggaat. De EV omvat speciale toegang tot de accu voor reddingsteams. Renault beweert dat dit de eerstehulpverleners in staat kan stellen een batterijbrand in vijf minuten te blussen, vergeleken met één tot drie uur voor de meeste EV-batterijbranden. Er is ook een schakelaar onder de achterbank waarmee reddingsteams de accu kunnen loskoppelen.
Daarnaast plaatste Renault een QR-code op de voorruit. Het idee is dat reddingsteams de code kunnen scannen om details over de structuur van de auto te zien. Ze kunnen de locaties van de batterij en airbags achterhalen, evenals informatie over waar het veilig is om in het voertuig te snijden. Renault zegt dat deze informatie eerstehulpverleners kan helpen om tot 15 minuten te besparen wanneer ze proberen een slachtoffer van een ongeval te bevrijden, wat kan helpen levens te redden.
Geen twee EV’s zijn hetzelfde gebouwd en eerstehulpverleners kennen niet noodzakelijk de fijne kneepjes van elk voertuig. Dus het verstrekken van informatie over de structuur van de Megane E-Tech Electric met behulp van een QR-code is een slimme zet en het zou leuk zijn als meer autofabrikanten dit zouden toepassen. Hetzelfde geldt voor gemakkelijke toegang tot de batterij om branden sneller te blussen.
De nieuwste versie van de Megane-lijn is gebouwd op het CMF-EV-platform van Renault. Voor het lichaam lieten ontwerpers zich inspireren door de het bedrijf toonde vorig jaar. Er zijn twee aandrijflijnopties: een basismodel met 130 pk en een geavanceerder alternatief met 215 pk en 221 pond-voet koppel.
U kunt ook kiezen tussen twee accupacks. De optie van 40 kWh heeft een bereik van 300 km en met het pakket van 60 kWh zou je volgens Renault tot 470 km kunnen rijden op één lading. Het bedrijf baseerde de schattingen op de Europese WLTP-testprocedure. Sluit de Megane E-Tech Electric aan op een snellaadstation van 130 kW en u kunt in 30 minuten oplaadtijd tot 286 mijl aan actieradius toevoegen.
Elders is het OpenR-infotainmentsysteem gebaseerd op: Android Automotive-besturingssysteem, zodat je toegang hebt tot Google-apps en Google Assistent. Terwijl je op een langere reis bent, kan het systeem je helpen laadstations te vinden die je reistijd minimaliseren, zegt Renault. De bestellingen van Megane E-Tech Electric openen in februari 2022 en de verkoop begint in maart.